2011. október 8., szombat

Southworth és Hawes fotográfiái

Rollin Heber Neal (dagerrotípia, c. 1850)

Albert Sands Southworth és Josiah Johnson Hawes a 19. század híres amerikai fotográfusai voltak. Az 1840-es és 1850-es években készült dagerrotípiáik az amerikai fotótörténet jelentős alkotásai.

Albert S. Southsworth
(dagerrotípia, c. 1848)
Southsworth és Hawes 1843-tól mintegy húsz éven keresztül dolgozott együtt a Boston belvárosában megnyitott közös műtermükben, ahol elsősorban portréfotózással foglalkoztak. E termékeny időszakból számtalan felvétel maradt fenn. Munkáik jelentős részét  portréfelvételek teszik ki. Műtermükben a város polgárai mellett hírességek és prominens személyiségek is megfordultak, többek mellett Louisa May Alcott, Lyman Beecher, Cassius Marcellus Clay, Edward Everett, Grace Greenwood, Henry Wadsworth Longfellow, Rollin Heber Neal vagy William H. Prescott.  Munkásságuknak magyar vonatkozása is van: Kossuth Lajosról több dagerrotípiát is készítettek. Képeikhez szívesen álltak modellt családtagjaik is.

A hagyományos portrék mellett gyermekportrékat és csoportképeket is készítettek. Ilyen képek megvalósítása nem kis feladatnak számított akkoriban – egyik csoportképükön például 25 személy szerepelt, ami szakmai bravúr volt. A gyermekekről készült spontán pillanatokat megörökítő fényképeikhez segítséget jelentett a tetőtéri műtermük ablakain keresztül beáramló napfény is.

Szolgáltatásuk nem voltak olcsó. A többi műteremnél drágábban dolgoztak: egy-egy felvételért 15 dollárt is elkértek. Akkoriban egy dagerrotípia általában 2 dollárba vagy még annál is kevesebbe került. Azonban ezt a magas árat az ügyfelekre fordított figyelemmel és magas színvonalú munkával viszonozták. A megrendelőket különböző beállításokban fotózták. Ilyenkor több felvételt is készítettek, melyek közül a vásárló maga választhatta ki a neki tetsző képet. A fotózások során a ruhák és a díszletek gondos kiválasztására is figyelmet fordítottak.

Josiah J. Hawes
(c. 1848 - 1850)
Ellentétben más fotóstúdiókkal, nem alkalmaztak segédeket, a kamerákat maguk kezelték és maguk készítették a fotográfiákat is. Szaktudásukat folyamatosan fejlesztették és tökéletesítették. Szívesen fotóztak a megszokottól eltérő módon: előnyben részesítették az egészlemezt, a megszokott hatodlemez helyett, de készítettek fényképeket egészen kis méretben is. Kreativitásukról tanúskodik az a kisméretű arckép, melynek hátoldalára parókát erősítettek. A fotózás mellett reprodukciók készítését is vállalták. Az 1850-es évek közepétől a dagerrotípiák helyét átvették a sópapíros és albuminos eljárással készült képek.

Említést érdemelnek kevésbé ismert, de szakmailag kifogástalan tájképeik, belső tereket, kikötőket, hajókat megörökítő, vagy műtéteket és azok előkészületeiket bemutató munkáik is. Ez utóbbiak hiánypótlóak az orvostudomány szempontjából. Ritkaságnak számítanak az egészlemez méretű sztereodagerrotípiáik, melyek megtekintéséhez külön szerkezetet is készítettek. A szakirodalom méltatja szaktudásukat és felkészültségüket: a dagerrotípiáik megvilágítása kiváló, a felvételek élénkek, részletgazdagok. Fényképeik nem csak technikai, hanem esztétikai értéket is képviselnek. Southsworth a fényképezést nem csak szakmának, hanem a művészi önkifejezés egyik formájának is tartotta: „a Természetet nem úgy kell ábrázolni, amilyen, hanem amilyennek lennie kellene, és amilyen valószínűleg volt is” – vallotta.

Southsworth 1811-ben West-Farliegh-ban született. Osztálytársával Joseph Pennellel 1839-ben New York-ba utazott, hogy Samuel Morse tanítványaként az új fotográfiai eljárást, a dagerrotípiát megismerjék. A következő évben Southsworth és Pennel Bostonban nyitott műtermet. Egészen 1843-ig dolgoztak együtt, ekkor Pennel helyét Josiah Hawes vette át, akivel rövid megszakítással 1863-ig dolgozott együtt. Southsworth végül kivált a vállalkozásból és a grafológusként helyezkedett el. Hawes azonban élete végéig folytatta a fotózást. Őt tartották Amerika legidősebb praktizáló fotográfusának. 1901-ben 93 évesen hunyt el.

Ismeretlen gyermek (dagerrotípia, 1850 körül)

Grace Greenwood (dagerrotípia, c. 1850)

Négy ismeretlen nő (dagerrotípia, c. 1850)

A Massachusetts Kórház műtőterme,
Boston (dagerrotípia, c. 1847)

Southsworth és Hawes munkái ma több múzeum gyűjteményében találhatóak, ezek közül az egyik legnagyobb – mintegy 1 200 darabból álló – kollekcióval a George Eastman House rendelkezik, melyből válogatás a múzeum Flickr oldalán tekinthető meg.

Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is!