2013. május 2., csütörtök

Looking Down Sacramento Street, San Francisco, 1906

Arnold Genthe: Looking Down Sacramento Street,
San Francisco, April 18, 1906

Arnold Genthe az 1906-os San Fransiscó-i földrengés idején készítette híres felvételét a romos városról.

1906. április 18-án a hajnali órákban a  Richter-skála szerinti 7,8-as erősségű földmozgás rázta meg a kaliforniai várost.  Az áldozatok száma 3000 fő volt. A rengés és az azt követő tűzvész nyomán San Fransisco mintegy 80%-a megsemmisült. A földrengést az Egyesült Államok egyik legpusztítóbb természeti katasztrófájaként tartják számon.

Genthe a katasztrófa sújtotta város utcáit járta és fényképezőgépével örökítette meg a tragédiát. Híressé vált felvételét a Sacramento Street tetején állva készítette. A felvételen jól látszanak a pusztítás nyomai, valamint az utca lakói, akik a megállíthatatlanul terjedő tűzet figyelik.

„Fényképezőgépeimet a lehulló törmelékek használhatatlanná tették. Elmentem a Montgomery utcába, George Kahn üzletébe és megkértem, hogy adjon kölcsön egy gépet. »Vidd, amelyiket akarod. Ez a hely is le fog égni.« A legkisebb csúcsgépet, egy 3A Kodak Specialt választottam. A zsebeimet filmekkel tömtem tele és elindultam… Azt hiszem a képek között, melyeket a tűzvész idején készítettem, van néhány, melyek sokakat fog érdekelni. Főleg az, amelyiket a tűzvész első napján készítettem, amely képileg a leghatásosabban adja vissza a földrengés pusztítását, a tűz kezdetét és az emberek reakcióját. A jobb oldalon egy ház van, melynek homlokzata az utcára dőlt. A lakók székeken ülve nyugodtan figyelték a tűz közeledését. Emberek egy csoportja az utcán állt mozdulatlanul és figyelték a füstfelhőt. Amikor a tűz közelebb kúszott egy házzal feljebb álltak. Nehéz elhinni, hogy a valóságban ez valóban úgy történt meg, ahogy a fényképen látható. A képet látva többen felkiáltottak: »Ó, ez egy Cecille De Mille-film kockája?« Amire a válasz az volt: »Ennek a jelenetnek a rendezője, maga az Úr volt.«” – emlékezett vissza Genthe As I Remember (1936) című könyvében a fotózás napjára.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!