2013. július 24., szerda

Holdkelte, Hernandez, Új-Mexikó

Ansel Adams: Holdkelte, Hernandez, Új-Mexikó (1941)

A Holdkelte Ansel Adams leghíresebb felvétele, melyet 1941. november 1-jén készített az Új-Mexikói Hernandezben.

A felvétel az Új-Mexikói Hernandez településtől nem messze a 84-es út mentén készült 1941 őszén kora délután. Alkonyodott, a hold magasan világította meg a tájat. Az előtérben Hernandez épületei, a bal oldalon a temető és a templom látható. A Holdkelte nagyszerű példája Adams munkásságána.

1941-ben Harold Ickes a belügyminiszter titkára kérte fel Adamset, hogy készítsen felvételeket a Belügyminisztérium fennhatósága alá tartozó földterületekről. Adamset fia, Michael és jó barátja, Cedric Wright kísérte el a több hónapos útra. November 1-jén délután érkeztek meg a Moonrise helyszínére a Charma folyó völgyéhez Hernandez mellé. Az eléjük táruló látvány magával ragadta Adamset és szinte azonnal elővette fényképezőgépét, hogy megörökítse azt. A U.S. Camera folyóirat 1943. évi számában Adams így írt a fotózásról: „Napnyugta után készült, alkonyati fényben csillogtak a hegycsúcsok és a felhők. […] Van, aki úgy gondolja, hogy ez fénykép egy csúcsteljesítmény, de én úgy vélem ez egy teljesen hagyományos felvétel egy Új-Mexikói tájról.”

Az Examples magazinban Adams jóval drámaibban emlékezett vissza a fotózás pillanataira: „Nem találtam a Weston fénymérőmet! A helyzet elkeserítő volt: nyugaton az alacsony nap a felhők peremére ért, és az árnyék el fogja homályosítani a fehér keresztet… Hirtelen rájöttem, hogy tudom a hold fényerejét – 250 cd/ft2. […] Rádöbbentem, hogy egy nem mindennapi felvételt készítettem, amely megér még egy negatívot. Gyorsan megfordítottam a filmtartót, de amikor kihúztam a védőlemezt, a napfény eltávolodott a fehér kereszttől, néhány másodperccel elkéstem! Az egyetlen negatív hirtelen nagyon értékes lett.”

Adams ismert volt arról, hogy nem jegyezte fel képeinek készítésének időpontját. A Holdkelte esetében is több évszám (1940, 1941, 1942, 1944) volt ismert. David Elmore a High Altitude Observatory munkatársa a hold helyzete alapján próbálta meghatározni a fénykép készítésének időpontját. Számításai szerint a felvétel 1941. október 31-én délután 4 óra 3 perckor készülhetett. Adams több publikációjában is erre az időpontra hivatkozott. Dennis di Cicco a Sky & Telescope magazin munkatársa azonban arra megállapításra jutott, hogy az eredménye nem pontos. Az Elmore által megadott időpontban a hold helyzete nem egyezett meg a fényképen látható holdéval. Egy újabb vizsgálatot végeztek, mely szerint a felvétel nem október 31-én, hanem egy nappal később, november 1-jén délután 4 óra 49 perckor készült.

A Holdkelte – ami H. W. Janson művészettörténész szerint „a tiszta és egyszerű fotográfia tökéletes házassága” – Adams egyik legkeresettebb felvétele lett. Olyannyira, hogy Adams saját maga mintegy 1300 nyomatot készített az eredeti képkockából. Az egyik ilyen nyomatért 2006-ban a Sotheby’s aukciós ház árverésén több mint 600 ezer dollár fizetettek.

Tetszett a cikk? Kövesd a blogot a Facebookon és a Twitteren is, ahol további tartalmakról is értesülhetsz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kritika? Vélemény? Észrevétel? Ide írd! Akár regisztráció nélkül is!